Knowledge Objectification Processes: The Role of the Expert and the Expertise and the Teachings of Geometry and Drawing

Maria Célia Leme da Silva

Resumo


The present article aims to discuss the complexity of the process of objectification of school knowledge, especially the knowledge proposed for the teaching of geometry and drawing in the first years of schooling. In order to do so, we take up studies developed since 2010 within the scope of GHEMAT in order to produce a historical narrative about the relations between the teaching of geometry and drawing, from the Brazilian Empire until the 1920s. Finally, the role of subjects is discussed in the transformation of the geometric knowledge, in particular, the figure of Heitor Lyra da Silva and his modernizing proposal for the teaching of geometry, which dissociates the articulation between geometry and drawing, inserting the simultaneous study between plane and space.

Palavras-chave


History of school geometry; Elementary school; Heitor Lyra da Silva; Experts; Expertise

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21issEid5170

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2019 Maria Célia Leme da Silva

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Informamos que, a partir de outubro de 2024, a revista Acta Scientia volta a aceitar submissões de artigos para publicação.

Mais, informamos que sites fraudulentos, https://periodicos-ulbrabr.org e https://periodicos-ulbrabra.org, estiveram se passando pela Acta Scientiae, utilizando nosso nome e identidade visual e até solicitado taxas de APC, que nós não cobramos. Aconselhamos cautela para evitar serem enganados por sites semelhantes.

Conceito A2 na Capes(2021)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.